Underbart väder.


Idag har jag fått bevittna en gräsklippning. I februari. Sug på den ni insnöade svennar.
 
Jag har haft turen att få hänga med ut på en "hack", en uteritt i den strålande solen. Den var inte lång men ack så underbar. Idag fick jag sitta på Clancy, en klumpig, ännu en svart sak, men jättehärlig.
 
Ridskolan här är ganska annorlunda mot den ridskola jag är van vid i Sverige. Hästarna är redan sadlade och klara och kan stå med både träns å sadel på i några timmar. Sedan tycker jag att tiderna är allmänt rörig då de har lektioner en gång vid tre på onsdagen å sedan två till kl sex. Man har inte heller ridlektioner varje dag utan endast på onsdag, torsdag, fredag och lördag.
Hästarna är av varierande storlek och utseende, men de flesta ponnyer ligger på D-ponny höjd och som minst C-ponny. De har inte supergullig welsh som är såpass liten att han inte har någon utrustning.
De andra hästarna ligger runt 150-155 cm i mankhöjd med någon enstaka häst på över 160 cm, bl. a en klumpig Clydesdale, Goofy.
Säkerheten är viktig även här, men de har definitivt en annorlunda syn på den. Här går man inte i samlad trupp till ridabanan utan det händer att barn med ponnyer går upp själva till banan och sitter upp innan ridläraren kommer. Jag blir nervös bara av å tänka på det..
 
Efter två veckor så har jag lärt mig vart alla 36 hästar bor å nästan alla namn.
Fint, javisst.
 
 
 
/ Ida
 

Kommentarer
Postat av: Carola

Här är vi lååångt från gräsklippning. Idag är det kallt på riktigt, -12 på morgonen. Jag blir lite avundsjuk på det där med gräsklippningen.
Kul att läsa om jämförelserna mellan ridskolor i Sverige och på Irland. Vad säger de andra praktikanterna om jämförelserna med sina hemländer?

2013-02-26 @ 08:40:26
Postat av: Lotta

Hallå Ida(Hilda)! Inte illa att hålla reda på så många hästar. Visst är det stora "kulturskillnader" även om du inte befinner dig så väldigt långt bort från oss här uppe i "kalla Norden" Det är ju en jättebra erfarenhet som du får med dig som du säkert har nytta av i framtiden.Roligt att följa eran blogg! /Lotta

2013-02-27 @ 08:44:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback