To the races!

 
 

Idag är det galoppbanan som gäller! Mitt första lopp är snart avklarat så någongång så kommer det komma en hel massa bilder från dagen :)

Dagarna består mest av stalltjänst på förmiddagen och efter lunch så är det ridning eller någon form av motionering av hästar som gäller.

Än så länge har jag två hästar att rida när deras ägare inte hinner(vilket är typ varje dag...). Max, en förvuxen ponny av okänd ålder, och Buddy, en femårig sportigare variant på liten häst.

Ingen av dem är speciellt välridna men Max vet i alla fall hur man går i form och han gör allt han kan för att slippa.

Buddy däremot kan typ ingenting och har nog aldrig gått i form, men han gör sitt bästa.

Jag gillar dem båda två, trots deras olikheter. Max bockar, studsar och sparkar bakut och jag hoppas bara att jag inte ska åka av. Men med min fantastiska balans så kanske jag inte ska hoppas på för mycket...

Vi red ut häromdagen och vi kan säga så här: om Max fortsätter bocka på asfaltsvägar så är mina dagar räknade. Håll tummarna för min fortsatta existens, folks ;)

De håller på att bygga om en massa på gården as we speak, ett nytt stall har åkt upp sen jag kom och nästa vecka ska de rivas väggar och fixas. Så för tillfället är det lite kaos, men fördelen(?) är att man slipper mocka hälfen av boxarna. Det är tydligen ingen idé när vi ändå ska ta ut allt ur dom på måndag. Och så länge det är hästar inne i boxarna så behöver man inte heller mocka... Precis så som jag brukar resonera(eller inte)!

Än så länge har jag inte vågat mig ut på terrängbanan men vi får väl se om jag kan våga mig över något mini-hinder innan jag åker hem. I sådana fall måste detta dokumenteras på film!

Nästa vecka(och denna helgen) så är det full ös som gäller. Idag är det galopp, imorgon är det fika och ev. bio med några tyska tjejer, på tisdag kommer Ida och då är det sightseeing i Kilkenny som gäller, senare på kvällen är det dressyrträningar att observera och på torsdag är det hoppträning för en ex. irländsk landslagsryttare(om jag fattat det hela rätt).

Jag var och kollade/hjälpte till på samma hoppträning nu i torsdags också, väldigt trevlig prick den där snubben! Han har en väldigt sund syn på ridning/hoppning tycker jag. Det minsta kravet(enligt honom) som han ställer på ryttarna är att de ska vara avslappnade och inte stress-rida, det är antagligen det som ryttarna tycker är svårast.

När det inte går som ryttaren vill så får man lära sig många nya ord ;)

En sak som tränaren sa som jag tyckte var väldigt bra och som jag verkligen ska försöka komma ihåg och använda i min egen ridning är att inte fatta galopp med en överdriven hjälp. Man ska(enligt honom) bara behöva skjuta bak ytter axeln och tänka galopp för att hästen ska fatta galopp. Det är värt ett försök i alla fall. Om inte annat så är det ett bra mål att kunna genomföra det.

 

Max, the overgrown pony...

/Louice


Kommentarer
Postat av: Carola

Många intressanta observationer. Var rädd om dig när du rider (och annars också).

2013-02-17 @ 10:35:26
Postat av: Lotta

Du verkar ha fullt upp! Hoppas du får en riktigt bra praktik och att det blir ett minne för livet :)
Kul att du lägger upp bilder!Jag följer med spänning eran blogg!

2013-02-18 @ 15:11:52
Postat av: veronica

Nu har även jag hittat in på eran blogg.Det är stort. Kul att kunna läsa vad ni gör och hur ni har det.Tänk att du får rida ponny....Har de galopphästar också?? Gud vad roligt (kan vi byta) Det verkar ju vara full fart hos dig med hopp och dressyrträning. Hur går det med den busiga ponnyn??? Är det för att den får jobba så lite som den är så vild??Ha det så bra.

Svar: Nej Veronika, de har inte galopphästar. Vi var på en galoppbana några mil ifrån gården och kollade på några race. Ponnyn(liiiiten storhäst) är väldigt lycklig över att få komma ut på fälten för att han inte är där så mycket. När jag rider honom(typ varannan dag) så är det banan och dressyr som gäller ;)
irlandspraktik.blogg.se

2013-02-19 @ 15:08:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback