Danville Livery Yard

Bilden får stå för dagens tema
 
Då är första dagen på Danville livery yard avklarad. Har hunnit med lite allt möjligt idag, mocka ut (halm)bädden hos 16 hästar, wihoo, fodra lite, släppa ut hästarna i "the paddocks", byta hästar i "the paddocks", sopa en himla massa och rida lite.
 
Dags schemat såg ut ungefär såhär:
8,00 Wakey, wakey!
8,30 Frukost
8,45(9,00) Ta in de hästar som varit ute över natten och släppa ut de som ska vara ute under dagen, mocka, sopa och lite dricka té.
12,30(13,00) Lunch
*Lunch rast på ca 20-30 min*
Kolla till hästarna ute
Göra i ordning de hästar som ska ridas och rida dem
16,30(17,00) Ta in alla hästar som ska vara inne över natten och släppa ut de som ska var ute, sopa och se till att allt snyggt och prydligt.
Eftermiddags fodra alla hästar med hösilage och vissa ska utöver det ha kraftfoder.
17,00(18,00) Middag
*Ledig*
Kvällsfodring(när någon orkar gå ut typ...)
 
Så såg dagens schema ut. Jag har fått reda på att de byter ut alla hästars bäddar två gånger i veckan, måndag och fredag, och där emellan så tar de bara ut den värsta skiten. Väldigt smidigt tycker dem. Det kommer nog ta lite tid att vänja sig vid att jag inte behöver vara noga när jag mockar eller ger hösilage(de som känner mig vet hur petig jag är med det).
 
Jag "fick" en häst(Gem) som de tyckte att jag skulle rida medans jag var här, dess ägare är nybörjare och rider dessutom bara på lördagar. Den skulle vara jätte snäll bara den fick bocka av sig lite i longerlina först. Så jag longerade henne en stund tills hon såg ut att vara färdig bockad(med andra ord tills hon helst inte ville gå fortare än trav). Sen gick jag till "the arena"(ridbanan) och skulle rida en stund. Well, vi kan ju säga så här: efter ridpasset så var det ingen på gården som ville rida henne någon mer gång och stall ägaren skulle be hästens ägare att ta sitt pick och pack och flytta från gården. Låter lite väl brutalt enligt mig men, men.
Vad som hände var att hästen fick ett litet sne spel och började bocka(något som hon aldrig gjort med ryttare på ryggen innan) för att avsluta med en stegring som hon var nära att slå över i för att sen kasta sig åt sidan. Svar, japp jag åkte i backen. Tack och lov för lera.... ;)
Jag tyckte inte att det var så farligt, alla hästar kan få sne spel liksom, men de tog inte lika lätt på det. Enligt dom var det bara en sak som fungerade på hästar med sånna olater - ett skott i pannan. Som sagt, synen på hästhållning skiljer sig en del mot vad jag är van vid.
 
/ Louice
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Amanda

Hoppas du inte skadade dig❤ :( Cliffe mår iaf super, superhärlig i dressyren :)))))))❤

2013-02-12 @ 19:40:56
Postat av: Carola

Aj då, hoppas du inte slog dig. Men det låter som om du kan bli lite stel kroppen i morgon - både åkt av och en del kroppsarbete.

2013-02-12 @ 20:09:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback